کد خبر: ۱۶۴۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
  امام‌جمعه زرین‌دشت: 

 حضرت زینب (س) قافله‌سالار عاشورا بود

امام‌جمعه زرین‌دشت گفت: در واقعه عاشورا نقش حضرت زینب (س) به عنوان قافله‌سالار با خطبه‌های پرشور خود مردمی را که در عمق نادانی به سر می‌بردند از حقانیت راه امام حسین (ع) و مظلومیتشان آگاه کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامرضا دروندپور در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، بیان کرد: حضرت زینب (س) وظیفه مهم تبیین حقایق را به عهده داشت، به طوری که اگر حضرت زینب (س) نبود قیام امام حسین (ع) ابتر می‌ماند، شعار حضرت زینب (س) هم «ما رایت الا جمیلا بود» که به این معناست که جز زیبایی چیزی ندید؛ چون هرچه بود و هرچه اتفاق افتاد در راه رضای الهی بود، انسان عارف رضایت الهی را مقدم بر هر چیزی می‌داند.

 حضرت زینب (س) قافله‌سالار عاشورا بود

 وی افزود: یکی از مهم‌ترین وظایفی که به‌ویژه برعهده حضرت زینب (س) و خانواده امام حسین (ع) قرار داشت، این بود که وقایع کربلا را برای دیگران روایت کنند، پیام آن حضرت را به همه منتقل نمایند و تلاش کنند تا یاد حادثه کربلا همواره زنده بماند.

 امام‌جمعه زرین‌دشت با اشاره نقش مؤثر حضرت زینب (س) در واقعه عاشورا، گفت: در واقعه عاشورا نقش حضرت زینب (س) به عنوان قافله‌سالار با خطبه‌های پرشور خود مردمی را که در عمق نادانی به سر می‌بردند از حقانیت راه امام حسین (ع) و مظلومیتشان آگاه کرد که همه این‌ها به رهبری حضرت زینب (س) بود که اسلام را از نابودی و زوال نجات داد.

 دروندپور در خصوص اصلی‌ترین وظیفه حضرت زینب (س) که بعد از ظهر عاشورا آشکار می‌شود، مطرح کرد: اگر حضرت زینب (س) نبودند، نه‌تنها انقلاب امام حسین (ع) دستخوش تحریف می‌شد، اسلام نیز در معرض خطر جدی قرار می‌گرفت.

 وی یادآور شد: حضور و نقش عظیم حضرت زینب (س) در نهضت کربلا منحصر به بعد از قیام عاشورا نیست، بلکه از ابتدای راه حضور فعال و تعیین‌کننده در انقلاب امام حسین (ع) داشتند.

 امام‌جمعه زرین‌دشت خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهم در واقعه عاشورا که مورد توجه است آموزش صبر است، رسیدگی به بیماران و مداوای مجروحان از نقش‌های دیگر زنان در جبهه‌ها از جمله عاشورا است و نقش پرستاری و مراقبت حضرت زینب (س) از امام سجاد (ع) یکی از نمونه‌های بارز این مسئله است.

 دروند پور در پایان گفت: حضرت زینب (س) شخصیتی تأثیرگذار در تاریخ و اسوه‌ای جامع و کامل برای همگان است، شخصیتی که در نهضت عظیم کربلا، نقش اساسی و سرنوشت‌سازی در حفظ و ماندگاری و جاودانگی این قیام داشته، حضرت زینب (س) بر نفس خود مسلط بود و هرگز بی‌تابی، جزع و فزع نکرد، عنان و اختیار خود را از دست نداد، رفتار ناپسندی از خود نشان نداد که عزت و کرامتش لطمه ببیند؛ بلکه همیشه قوی و قدرتمند در صحنه مصیبت حاضر شد.

 انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان